Vanaf vandaag liggen drie soepen van Soupalicious bij 700 winkels van Albert Heijn. Dat betekent dat Soupalicious uitbreidt van de B2B markt naar die van consumenten. Een mijlpaal die veel vruchten (lees: soepen) gaat afwerpen voor de voedselbanken. Er is een lange weg afgelegd en we slaan nu een nieuwe in. Hieronder een persoonlijke post van Milco Aarts, oprichter en directeur Soupalicious
Zo’n 15 jaar geleden werkte ik als journalist toen me iets begon op te vallen. Woorden werden steeds minder waard. Internet had een verwoestende uitwerking op de krant waarvoor ik werkte. Van drie miljoen lezers per dag gingen we naar 750.000. Het hele medialandschap versnipperde. De impact die ik gewend was te hebben met mijn verhalen verdween. Nieuws was ooit een product, maar nieuws werd gratis. Op elke scherm, op elke tv- of radiozender, elektronisch billboard of telefoonscherm is het er elke minuut van de dag right in your face. Alsof er een kaasstolp over ons heen was gezet waaruit we niet kunnen ontsnappen.
Verdeeld, verhit en verzuurd
Ik voelde dat ik iets anders wilde doen. Niet langer iets met woorden. Daar was nog een reden voor. Ik vond dat mensen elkaar steeds meer de maat namen en niet zo zuinig ook. Scheldpartijen aan de orde van de dag op internet, meestal veilig achter een schuilnaam. Waarom waren we allemaal zo verdeeld, verhit en verzuurd geworden? Als we het ergens goed hebben is dat toch hier? Ik ben in mijn hele leven geen dag dakloos geweest, heb geen minuut echte honger gehad en heb me altijd veilig gevoeld. Heb ook bijna altijd gezegd wat ik wilde, ook al viel dat niet altijd even goed, maar het kon wel.
Ik wilde iets anders en dat werd soep. Was voor mij ook een enorme verrassing, want ik had er niets mee. Maar soep paste perfect bij wat ik wilde doen: kijken of we als gemeenschap nog iets samen konden doen, echt samen. Iets waarbij iedereen zou winnen. Met Soupalicious bedacht ik een win-win voor iedereen. Iedereen die de soep koopt, krijgt gezond en lekker eten en geeft ook nog eens een kom soep weg aan mensen die er geen geld voor hebben. In dit proces gaan we voedselverspilling tegen door alle soepen voor de voedselbank te maken van hoogwaardige reststromen. En creëren we waar mogelijk banen voor kwetsbaar talent. Ultiem doel: zoveel soep verkopen dat elke klant van de voedselbank wekelijks een liter gezonde soep ontvangt, gemaakt van reststromen. Daarnaast wilde ik een plek waar iedereen zich thuis zou kunnen voelen. Geen hallelujahsfeer maar iets van een familie die niet knelt. Er is altijd wel een oom of nicht die je niet mag, maar als puntje bij paaltje komt, ben je er voor elkaar.
Goed ouderschap
Dit is allemaal uitgekomen, dit is wat Soupalicious doet. Het is een plek waar iedereen welkom is en zichzelf kan zijn. Maar voor mij is het meer. Voor mij is het ook een bedrijf zoals we er over 5 tot 10 jaar veel meer van zien. Ondernemers die naast financiële winst ook maatschappelijke winst boeken en dat heel normaal vinden. En over twintig tot dertig jaar hoop en verwacht ik dat vrijwel elk bedrijf maatschappelijke waarde gaat genereren en dat ondernemers goed ouderschap weer bovenaan de agenda plaatsen in plaats van aandeelhouderswaarde. Winst maken is leuk en nodig, maar niet als ultiem doel. Dat is dat we het leefbaar en leuk houden op dit aardbolletje, voor nu en voor de volgende generaties.
Geen druppel maar straaltje zon
De afgelopen vijf jaar zijn een enorm avontuur geweest. Diepe dalen, hoge pieken. Een parade van leuke mensen, gekke mensen, lieve en nare mensen, maar de leuke en de lieve mensen staken en steken er met kop en schouders bovenuit. Ik wil iedereen bedanken die mee- én tegengewerkt heeft. Van alles en iedereen hebben we geleerd. Vandaag slaan we een nieuwe weg in zonder dat we de oude vergeten. Evenveel weggeven als je verkoopt, dat doen wereldwijd maar een paar bedrijven. In de voedselindustrie zijn wij de enige voor zover ik heb kunnen nagaan. We hebben bewezen dat dit kan en dat we als een echt bedrijf een redelijke winst kunnen maken ook al klotst het geld niet over de plinten. Daarmee zijn we trouwens geen druppel op een gloeiende plaat, zoals sommigen beweren. Als we al iets zijn dan veel liever een straaltje zon op een loodgrijze dag. En elke dag zie ik er straaltjes bij komen.
Was ik als journalist cynisch en zag ik de toekomst van de mensheid somber in, dan ben ik nu positief en optimistisch. Zo blij met alle steun en enthousiasme die we op onze reis al hebben ontmoet en nog gaan ontmoeten. Ik hoop dat we Soupalicious zo groot kunnen maken en dat we samen met heel veel anderen ons doel bereiken. Dit is weer een prachtige nieuwe stap. En dat zou niet eens zo heel moeilijk moeten zijn. We maken heerlijke soepen. Goed doen, smaakte nog nooit zo lekker. 😋