Soupalicious:
Onze 3 usp's

Man met soupalicious thaise curry in zijn hand

One for one

Met elke kom Soupalicious doneer jij ook een kom soep aan de voedselbank bij jou in de buurt.

Man met in de handen een kist met tomaten in de fabriek van Soupalicious

Fight food waste

Met elke kom Soupalicious bestrijd jij food waste, want van de mooiste restgroenten maken wij gezonde en smakelijke soepen voor de voedselbank.

Afbeelding van Milco met soep voor zich

Kwetsbaar talent

Met elke kom Soupalicious help jij mee betaald werk te creëren voor kwetsbaar talent.

01/08

Albert heijn & Soupalicious

Hoe een retailreus en een kleine sociale onderneming samen het verschil kunnen maken. En een mooi voorbeeld van circulair ondernemen met als doel de wereld beter achter te laten. Samen met Albert Heijn gaan we een challenge aan: in het komende winterseizoen willen we via 700 Albert Heijn winkels zoveel Soupalicious verkopen dat de voedselbanken 250.000  kommen krijgen. Henk van Harn, directeur Merchandising & Sourcing bij Albert Heijn, vertelt over deze unieke samenwerking.

Albert Heijn
behaalt Challenge

Samen met Albert Heijn gingen we de challenge aan: zouden we afgelopen winterseizoen zoveel soep kunnen verkopen dat de klanten van AH daarmee 250.000 kommen soep kunnen doneren aan de voedselbanken? Dat kon zeker. Na iets meer dan 4 maanden stond de teller al op een kleine 300.000 kommen.

De soepen werden symbolisch in ontvangst genomen door vermaard comedian en voedselbankambassadeur Najib Amhali. Met groeiend enthousiasme hoorde hij het verhaal van Milco Aarts aan om te besluiten met een goed advies: ‘Iedereen moet deze soep kopen!’

Bekijk assortiment

02/08

Voedselbank Soupalicious

Er zijn 170 zelfstandige voedselbanken die dagelijks in totaal 100.000 mensen van eten voorzien. Hun koepelorganisatie, Voedselbanken Nederland, is partner van Soupalicious. Sterker nog: het bestuur stond mede aan de wieg van onze organisatie.

Samen met onze afnemers hebben we inmiddels al 1.75 miljoen kommen soep gedoneerd en we groeien hard, dus er komt nog veel meer aan. Tom Hillemans is vice-voorzitter van VBN. Hij is heel blij met  onze samenwerking en legt in dit filmpje uit hoe het werkt.

Transparantie

En: voor alle transparantie: het VBN-bestuur controleert meerdere keren per jaar onze boeken om zeker te zijn dat we evenveel soep weggeven als dat we verkopen. One for one moet echt one for one zijn.

03/08

Klanten
van de Voedselbank

Wie zijn de mensen die bij de voedselbank lopen? Voor wie maken wij de soepen? De film ER IS GENOEG gaat over verborgen armoede en schaamte, maar ook over eigen kracht en trots van mensen die in armoede leven. De hoofdpersonen die documentairemaker Pim Giel volgt zijn inspiratiebronnen voor lotgenoten en iedereen die met zijn werk te maken heeft met armoede.

Als het één ding duidelijk maakt is dat het iedereen kan overkomen. Scheiding, ziekte, verlies van werk, faillissement van je bedrijf: life is what happens while making plans...
Ook los van je persoonlijke situatie kun je worden geraakt door grote gebeurtenissen in de wereld. Denk aan de oorlog in de Oekraïne, Covid-19, exploderende energieprijzen en torenhoge inflatie.

04/08

Souprise, het sociale
zusje van Soupalicious…

Wij maken twee soeplijnen. De eerste lijn betreft Soupalicious soepen. Deze premium soepen verkopen wij aan onder meer catering, horeca en supermarkten. Deze soepen zijn niet gemaakt van voedselverspilling omdat de reststromen die we krijgen steeds anders zijn. Soms hebben we bergen tomaten en andere weken alleen maar broccoli. Klanten moeten erop kunnen rekenen dat ze altijd dezelfde hoge kwaliteit Soupalicious soepen krijgen, dus kopen we de ingrediënten hiervoor in.

Maar… Soupalicious heeft een sociaal zusje, Souprise. Deze lijn maken wij exclusief voor de voedselbanken. Dit zijn prachtige koelverse soepen die alleen maar bestaan uit bouillon en heel veel restgroenten. Omdat de stroom restgroenten steeds anders is maken we heel diverse soepen. De ene keer 10.000 liter zoete aardappelsoep, de volgende week 10.000 liter tomaten-, broccoli- of bloemkoolsoep zoals in bijgaand filmpje het geval is.

05/08

van reststromen
naar heerlijke soep

Hoe worden onze voedselbanksoepen (Souprise) eigenlijk gemaakt? Die vraag intrigeerde twee jonge verslaggevers van Radio538 zo dat ze er de volgende podcast van maakten.

Luister podcast
Radio DJ's van 538 op bezoek bij de fabriek van Soupalicious

06/08

De strijd tegen
food waste

Ruim een derde van al het geproduceerde voedsel bereikt onze monden nooit. Een ongekende en vooral onnodige verspilling die we echt moeten en kunnen voorkomen. Soupalicious is een oplossing voor food waste. We redden al een kleine 250.000 kilo prachtige tomaten, pompoenen, champignons, uien, courgettes, aardappelen, paprika’s, zoete aardappelen, broccolistronken van vernietiging en maakten daar heerlijke soepen van. Nu gaan we nog veel meer goed voedsel redden van vernietiging en verwerken tot heerlijke soepen voor mensen die ze niet kunnen betalen.

07/08

Kwetsbare talenten

In 2015 startten we Soupalicious in Amsterdam. We hadden een prachtig restaurant, een professionele keuken en een waanzinnig groot terras. Dat was mooi, maar waar we echt trots op waren: onze deelnemers. Dertig talentvolle mensen die worstelden met een koude start op de arbeidsmarkt. Iedereen had zijn of haar eigen geschiedenis, kwetsuren en overtuigingen die soms haaks op elkaar stonden. Toch waren we binnen een week familie. Vreugde en verdriet werden gedeeld, niet durven werd vaak wel durven en zo niet, dan werd het geaccepteerd, want zo was het dan gewoon. We hebben dertig mensen naar de eindstreep gebracht met een certificaat keukenassistent. De helft heeft een betaalde baan gevonden.

08/08

Aisha wordt echt
wel chefkok

Aisha was een van onze deelnemers. Ze raakte ons door haar ongelofelijke motivatie, eerlijkheid en doorzettingsvermogen. Ze stroomde door naar een betaalde betrekking. Zie hier haar verhaal: