Ik heb vertrouwen in de missie van Soupalicious


Soupalicious heeft zich deze maand aangesloten bij de Stichting Samen tegen Voedselverspilling. Logisch, want ook wij zijn een echte waste warrior. Alleen een beetje een luie, want het kwam er nooit van ons aan te melden. Nu wel en maken we direct een praatje met Toine Timmermans, wetenschapper en directeur van de stichting: ‘Ik heb veel vertrouwen in de groei van Soupalicious.’

Niet dat we nagelnieuw zijn in deze tak van sport, integendeel: we maakten al zo’n 400.000 liter soep op basis van goede restgroenten en stonden ook mede aan de wieg van het platform Verspilling is Verrukkelijk waarvoor wij trouwens de naam bedachten.  Alleen profileren we ons niet als food waste fighters. Eén usp gaat voor alles: het helpen van de voedselbanken met ons one for one-principe: 1 kom soep voor jou is automatisch ook 1 kom voor de voedselbank bij jou in de buurt. Inmiddels zijn er ruim 1,3 miljoen kommen gedoneerd door onze afnemers.

Mais bon. Toine Timmermans is sinds jaar en dag verbonden aan Universiteit Wageningen en een van de mensen die al heel vroeg dikke vraagtekens zette bij het feit dat we ongeveer een derde van al ons voedsel verspillen. Hoe ziet hij Soupalicious?

‘Ik vind dat jullie heel goed in de tijdgeest passen. Je ziet steeds meer mensen die van betekenis willen zijn, die positief willen bijdragen aan de wereld en dat is iets dat Soupalicious zelf ook helemaal uitstraalt.'

​De one-for-one verbinding met de voedselbank vind ik heel mooi. Dat is natuurlijk ontzettend belangrijk, vooral in deze tijd.

We hebben enorme ambities en willen groeien. We zijn pas tevreden als we maandelijks 250.000 liter soep kunnen verkopen zodat we maandelijks ook een miljoen kommen kunnen weggeven aan de voedselbanken. Wat vind jij: zijn we naïeve idealisten of maken we een kans?

‘Ik vind dat je groot moet denken om deze problemen aan te pakken en dat doen jullie. Qua food waste is het makkelijk. Alleen de top 20 reststromen van groenten is 800.000 ton per jaar. Wortels, uien, paprika, pompoen. Heel veel. Dus die 500.000 liter soep per maand kun je gerust maken van kwalitatief hoogwaardige food waste. Maar je hebt ook afzet nodig om 250.000 liter per maand te kunnen verkopen en daar ligt natuurlijk de uitdaging. Toch denk ik dat jullie een goede kans maken. Ik  zie dat de markt op dit moment stappen zet in de goede richting. Duurzame inkoopcriteria worden belangrijker. Bedrijven die alleen voor het geld gaan en niet van betekenis willen zijn krijgen het in de toekomst steeds moeilijker. Daarnaast helpt het natuurlijk ook dat Soupalicious Unilever heeft als partner.’

Hoe belangrijk vind je dat?

‘Heel belangrijk. De reputatie van Unilever onder experts is groot. Iedereen weet dat alles dan goed geregeld is. Unilever is natuurlijk een voorloper als het gaat om maatschappelijk ondernemen. Paul Polman kwam al meer dan 10 jaar geleden met het Unilever sustainable living plan wat natuurlijk heel goed was. Dus het feit dat Unilever naast jullie staat, maakt dat Soupalicious een heel kansrijk initiatief is. Bij Unilever kijken ze heel goed naar de wereld om zich heen. Ze zien dat die aan het veranderen is en vragen zich af hoe zij mee kunnen blijven komen in die wereld. Dat ze bij Soupalicious uitkomen, vind ik heel goed. Echt, ik heb vertrouwen in Soupalicious.’