Saints of Sustainability

Visualiseer even mee, aub: als een sociale onderneming met een meeslepende missie een schattig goudvisje is, dan is de markt waarin zij moet opereren een bak hongerige piranha’s. Hoe overleef je die? Met Saints of Sustainability…


Er ontbreekt iets, maar wat is het? We hebben de business goed staan. Tongstrelend lekkere soepen, lange tht, meeslepende storytelling, redelijke prijs en schitterend doel. Productie op orde, logistiek op rolletjes, backoffie zoemend van zaligheid, blije klanten all over the place. Daar ligt het niet aan, maar iets zeurt op een chronisch toontje. Halen we er wel het maximale uit? Nah, hadden we niet veel verder moeten zijn?  

In business zeggen ze dat je mensen je kapitaal zijn. Is natuurlijk ook zo, maar er zijn ook gruwelijk veel waardevolle mensen buiten je organisatie. En daar gaat dit verhaal over. Alle mensen binnen grote en kleine organisaties die zich hard maken voor ons product en vooral natuurlijk voor onze missie. Die ons aanmoedigen, ons sterken en verwarmen, ons weer moed geven en zonder aarzelen hun kennis en netwerk  met ons delen om ons verder te brengen. 

De term business angels kennen we al. Investeerders die naast een ondernemer gaan staan met raad en daad. Voor de groep die ons onbaatzuchtig vooruit helpt, heb ik zelf een term gemunt: Saints of Sustainability. Je herkent ze direct: het zijn namelijk mensen die warmte uitstralen, aandacht hebben en voor iets staan en gaan, ook al is dat niet altijd de makkelijkste weg. Kortom een geweldige combi van professional én mens.

Ik kom ze gelukkig regelmatig tegen en ze helpen me echt. Ik bedank ze daar uit de grond van mijn hart voor waarna onze wegen zich meestal scheiden als ships passing and dissapearing in the night. Op naar de volgende. En daar laat ik het liggen. Deze ambassadeurs zijn namelijk goud waard al is het maar om zelf geloof te houden in jezelf en je missie, maar ook als klankbord, als luisterend oor, als verbinder. Verbind je deze Saints met elkaar dan onstaat er iets groters: wisdom of the crowd, zo je wil.

Vooral voor kleine sociale ondernemingen als de onze is dit belangrijk. Wij zijn met onze soepjes het podium opgeklauterd waar de grote jongens elkaar voortdurend te lijf gaan met mega-budgetten, kick back fees, geheime prijsafspraken en dure datavoorsprong. Het is een prijsvechtersarena, a run to the bottom waar kleine spelers nooit tot wasdom kunnen komen. Zeker niet als je bedrijf ook nog eens de missie heeft de wereld heel te houden of mooier te kleuren. Dat levert weliswaar veel goodwill op, maar niet automatisch goede business.

Vergelijk ons sociale ukkies met een lieflijk goudvisje dat mensen vertedert. En zie de markt als een bak hongerige piranha’s. Hup, daar plonst dat schattige goudvisje de bak in. Mensen kijken in de bak waar t visje gebleven is, maar zien hem niet meer. Rara, hoe kan dat toch?

We winnen die strijd niet, tenzij wij beter voor onze ambassadeurs gaan zorgen, want in elk bedrijf lopen mensen die ons doel delen en de wereld beter willen achterlaten. Maar we moeten ze wel vragen en samenbrengen. Ik heb besloten om gewoon een appgroepje te starten en vraag of ik onze helden daarin mag samenbrengen. Zelf aanmelden mag natuurlijk ook, graag zelfs. De naam heb ik al: Saints of Sustainability, afgekort tot SOS. Het is de hoogste tijd voor positieve initiatieven.